Jakość powietrza i mikroklimat przestrzeni biurowej ma istotny wpływ na samopoczucie i zdrowie pracowników, co wpływa na ich produktywność. Dlatego należy zadbać o to, aby zapewnić jak najlepszą jakość powietrza. Sprzętem, który może stworzyć najbardziej korzystne warunki, jest klimatyzator biurowy. Chcesz wiedzieć, czy warto w niego inwestować i jak sprawić, by działał naprawdę efektywnie?
W nowoczesnych biurowcach klimatyzacja to w zasadzie standard. Wiele firm nadal znajduje się w starych budynkach co powoduje, że ciężko jest zapewnić pracownikom komfort w upalne dni. A to z kolei niekorzystnie wpływa na ich produkcyjność. Dlatego założyciele firm decydują się na montaż klimatyzacji biurowej. Wiąże się to z dość sporym wydatkiem, natomiast jest to pewien rodzaj inwestycji.
Komfort pracowników
Dla pracowników instalacja klimatyzatora to wielka sprawa. Zapewnia to im komfort pracy, pozwalając na wygodne wykonywanie swoich obowiązków. Pracownicy również czują się bardziej wypoczęci. Oznacza to, że pracują wydajniej, co z kolei podnosi przychody firmy. Pracownicy są też bardziej lojalni wobec dbającej o nich firmy, która chce poprawić ich komfort. To z kolei skłania ich do chwalenia pracodawcy w gronie znajomych, powodując budowanie przez firmę dobrego PR wśród potencjalnych pracowników. Klimatyzator wywiera również dobre wrażenie na klientach i partnerach biznesowych, którzy odwiedzają firmę. Dzięki temu postrzegają dane miejsce jako bardziej nowoczesne i przyjazne do prowadzenia interesów.
Jak używać klimatyzacji w biurze?
Klimatyzacja biurowa może znacząco poprawić wewnętrzne środowisko firmy. Należy jednak mądrze z niego korzystać i pamiętać o regularnym utrzymywaniu i monitorowaniu jakości pracy klimatyzacji. Ważny jest również dobór odpowiedniego sprzętu.
Decydując się na montaż klimatyzacji, warto skorzystać z usług wykwalifikowanej firmy. Wbrew pozorom nie jest łatwo zainstalować klimatyzatory w dużych biurach. Jego okablowanie musi być w stanie równomiernie chłodzić pomieszczenie. Czasami zdarza się, że klimatyzator jest zaplanowany w złym miejscu, w wyniku czego pracownicy blisko klimatyzatora są przemarznięci, a osoby siedzące daleko nie czują nawet jego pracy. Oddzielne pomieszczenie (takie jak małe biuro lub sala konferencyjna) powinno mieć własny oddzielny obwód.
Jak dobrać klimatyzator do powierzchni biura?
Bardzo istotne jest aby klimatyzatory biurowe były wydajne. Dlatego najpierw powinieneś wybrać jego moc na jego powierzchni roboczej. Na przykład, jeżeli posiadasz biuro o powierzchni maksymalnej 20-30 mkw to idealnym sprzętem będzie taki o mocy 2,5 kW. Do biura o powierzchni 40-60 mkw zaleca się stosować 5 kW.
Warto też pamiętać, że w pomieszczeniach silnie nasłonecznionych (np. Pomieszczenia z dużymi przeszkleniami) będą wymagały większej mocy. Jednocześnie klimatyzator nie powinien być „przewymiarowany” – zbyt mocna instalacja będzie niepotrzebnie zużywać zbyt dużo energii elektrycznej. Najlepiej skonsultować się z ekspertami, który przeprowadzą bezpłatne wizyty na miejscu i udzielą fachowej porady, jaki sprzęt wybrać.